مقدمه

متقاضیان پروانه کارشناسی رسمی پس از اتمام پذیرش در آزمون و تعیین صلاحیت، ذیل معاونت کارشناسان رسمی مرکز فرایندهای کارآموزی را طی کرده و در نهایت پروانه کارشناسی رسمی برای آن‌ها صادر می‌شود. انجام امور اداری کارشناسان ذیل معاونت کارشناسان رسمی مرکز و توسط هیئت مدیره‌های استانی انجام می‌شود. عناوین فرایندهای معاونت کارشناسان در جدول (1-6) بیان شده است.

 

جدول (1-6): فرایندهای معاونت کارشناسان

ردیف

نام فرایند

توضیح

1

کارآموزی

کارآموزی پذیرفته شدگان در آزمون کارشناسی رسمی

2

ارتقاء

ارتقاء صلاحیت کارشناسان رسمی

3

تنزل

تنزل صلاحیت کارشناسان رسمی

4

ارجاع و معاضدت

ارجاع کار کارشناسی کمیسیون ماده 10

5

تمدید

تمدید دفترچه کارشناسی رسمی

6

تودیع

تودیع پروانه و دفترچه کارشناسی رسمی

7

لغو تودیع

لغو تودیع پروانه و دفترچه کارشناسی رسمی

8

نقل و انتقال

جابه جایی و تغییر حوزه قضایی کارشناسان رسمی

9

تغییر رشته

تغییر رشته کارشناسی رسمی

 

تمدید پروانه

وکلا و کارشناسان رسمی مرکز می‌بایست بعد از گذشت یک بازه زمانی مشخصی مبادرت به تمدید اعتبار پروانه خود نمایند، که این تمدید برای وکلا یکساله و یا دو ساله است و برای کارشناسان رسمی یک الی سه ساله است. وکلا و کارشناسان رسمی به منظور تمدید پروانه، قبل از اتمام اعتبار خود، ابتدا لازم است هزینه تمبر مالیاتی را پرداخت نمایند. بدین منظور از دو طریق می‌توانند نسبت به پرداخت هزینه تمبر مالیاتی مبادرت ورزند: 1) مراجعه به دفاتر خدمات قضایی الکترونیک و 2) پرداخت آنلاین از طریق سامانه عدل ایران.

به منظور پرداخت هزینه تمبر مالیاتی از طریق سامانه عدل ایران، گام‌های ذیل طی می‌گردد:

  1. ورود به حساب کاربری در عدل‌ایران
  2. انتخاب گزینه «تمدید پروانه»
  3. مشاهده جدول اطلاعات وکیل مورد نظر است
  4. انتخاب یکی از گزینه‌های «انتخاب بر اساس تعداد سال» یا «انتخاب بر اساس تاریخ انتخابی»
  5. انتخاب سال و یا تاریخ مورد نظر و کلید بر روی گزینه محاسبه هزینه
  6. پرداخت اینترنتی هزینه
  7. کلید بر روی گزینه «هزینه‌ی تمدید را پرداخت کرده‌ام»

 

پس از پرداخت هزینه تمبر مالیاتی، اعضا محترم مرکز، در ادامه وارد سایت مرکز به آدرس «https://www.23055.ir» شده و وارد محیط کاربری خود در سایت مرکز می شوند. در قسمت تمدید، فرم درخواست تمدید پروانه را با درج مفاصا حساب مالیاتی و گواهی معاضدت (کارشناسان رسمی مفاصا حساب مالیاتی و وکلا گواهی معاضدت و مفاصا حساب مالیاتی) تکمیل می نمایند.

پس از تایید درخواست توسط هیئت مدیره استانی، اعضا محترم مرکز در محیط کاربری خود اقدام به پرداخت آنلاین می نمایند.  اقدام به پرداخت حق عضویت مرکز می‌نمایند. در انتهای فرایند، پس از تایید پرداخت، متقاضیان جهت مهر و تایید دفترچه به هیئت مدیره استان مراجعه می‌نمایند؛ پس از مهر و امضا دفترچه و تایید سیستمی این امر در استان، تاریخ عدل ایران اعضا به روز می‌شود.

به منظور پرداخت هزینه تمبر مالیاتی از طریق سامانه عدل ایران، گام‌های ذیل طی می‌گردد:

 

  1. ورود به حساب کاربری یا پرتال در سایت مرکز به آدرس  https://www.23055.ir
  2. انتخاب گزینه ی تمدید پروانه
  3. درج تصویر مفاصا‌حساب مالیاتی (برای کارشناسان رسمی) و درج تصویر گواهی معاضدت و مفاصا‌حساب مالیاتی (برای وکلا)
  4. انتخاب مدت زمان تمدید و پرداخت هزینه عضویت مرکز پس از تایید هیئت مدیره استانی
  5. تایید پرداخت و مهر و امضای دفتر در هیئت مدیره استان

 

قوانین مرتبط :

  آیین نامه اجرایی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی مصوب ۱۳۷۹/۱/۱۷ مجلس شورای اسلامی

 

ماده۳ ـ تامین بودجه از مبلغ تمدید پروانه 

 مرکز دارای شخصیت حقوقی، مالی و اداری مستقل است. رییس مرکز نماینده حقوقی و قانونی مرکز در کلیه مراجع اداری قضایی و سازمانها و ادارات دولتی و غیر دولتی است و می تواند نماینده یا وکیل معرفی نماید. آراء و تصمیمات مرکز قابل اعتراض در هیأت نظارت بوده و قابل رسیدگی در دیوان عدالت اداری نیست. بودجه مرکز از مبالغ مأخوذه بابت تمدید پروانه، برگزاری آزمون، مصاحبه و آموزش، چاپ کتب و نشریات و امثال آن، تبلیغات، هدایا و کمکهای علاقه مندان و ۵ درصد از درآمد وکلا و کارشناسان و مشاوران خانواده تأمین می شود.

 

ماده۱۶ـ لزوم ارائه مفاصا حساب مالیاتی و ابطال تمبر در تمدید پروانه

 اعتبار پروانه وکالت، کارشناس رسمی و مشاوره خانواده موضوع این آیین نامه پس از صدور به مدت ۲ سال خواهد بود که پس از آن برای مدتهای مشابه قابل تمدید می باشد. مشاورین حقوقی و وکلا موظفند برای تمدید پروانه، مفاصا حساب مالیاتی خود را ارائه نمایند و تمبر قانونی تجدید پروانه را نیز ابطال نمایند. در صورت عدم تمدید پروانه، وکالت این افراد در هیچیک از مراجع ذیصلاح قانونی پذیرفته نخواهد شد. همچنین، ارجاع امر کارشناسی از سوی مراجع ذیصلاح به کارشناسی که پروانه وی تمدید نشده است، ممنوع می باشد.

 

تبصره۲ _ ماده 21 _  لزوم تمدید پروانه وکالت برای تمدید ثبت موسسه حقوقی

ثبت مؤسسات حقوقی موکول به ارائه پروانه تأسیس از  مرکز برای مدتی که در پروانه تعیین شده است خواهد بود؛ تمدید ثبت تابع تمدید پروانه می باشد.